Candida diéta

Az egészséges táplálkozás egyik igencsak népszerű típusába, a Candida diéta rejtelmeibe szeretnénk most elkalauzolni Téged. Hosszas hallgatás után újra jelentkezünk, továbbra is színes és érdekes témákkal.

A candida albicans egy emberi szervezetben előforduló lebontó gomba, ami hozzá tartozik természetes bélflóránkhoz. Bizonyos esetekben azonban túlszaporodhat, amely káros folyamatokat indít el testünkben. A megnövekedett számukat többnyire mi idézzük elő a túl sok állati fehérjével, színezékekkel, mesterséges adalékanyaggal és túlzott édesség fogyasztással. A gomba elszaporodását általában akkor vesszük észre, amikor szerveztünk túlsavasodik, melytől például hajlamosabbak leszünk a fertőzésekre. A candida túlszaporodását kizárólag étrendünkkel tudjuk megakadályozni.

A Candida diéta alapjai

Egyes ételeket, amelyek e gomba típus táplálékai, el kell hagyni. Emellett pedig kerülni kell olyan élelmiszerek fogyasztását, amelyek a szervezet ellenálló képességét károsítják. A candida diéta általában 3-6 hónapig tart, melyből az első 2-3 hét a legnehezebb, amíg szervezetünk fokozatosan hozzászokik az új táplálkozásra.

A candida elsősorban egyszerű szénhidrátokkal táplálkozik, tehát az ilyen tartalmú ételek bevitelét drasztikusan mérsékelni kell. Ez nem kizárólag az édességek teljes kizárását jelenti, hanem bizonyos gyümölcsök, a bolti gyümölcsjoghurtok, vagy éppen a méz elhagyását is szénhidráttartalmuk miatt. Ide sorolható a fehér kenyér, a rizs és a tészták is. Ennek ellenére nem kell lemondanunk az édes élvezetekről, hiszen édesítőszerek használatával kiküszöbölhetjük ezt a problémát. Folyékony és tabletta formában egyaránt megvásárolhatóak, melyek sütemények, tea és kávé édesítésére is alkalmasak, de főzhetünk, süthetünk is velük.

Kerülni kell továbbá az élesztő tartalmú ételeket és italokat is. Az alkohol minden mennyiségben tiltott, valamint a penészes sajtok, és keményítő tartalmú ételek is tiltó listások. Az első négy hétben a tejfölt és a minden típusú sajtot tanácsos mellőzni, de ezt követően sajtokat – kis mennyiségben – ehetünk. A candida diétával nem csupán e gombatípus visszaszorítását érhetjük el, hiszen fogyunk tőle és általános közérzetünk is jobb lesz.

De akkor mit szabad enni?

A burgonyáról például nem kell lemondanunk, illetve ehetünk halat, sovány húsokat, friss salátákat, zöldségeket, élőflórás natúr joghurtot. Mértékkel, de olajos magvakat (dió, kesudió, mandula, mogyoró) is csipegethetünk. Finomliszt helyett hajdina- és a graham lisztet nyugodtan használhatunk. Zabliszt vagy zabkorpa őrleménnyel a zsemlemorzsát tudjuk teljes mértékben kiváltani. Reggelire együnk zabpehelyből készített zabkását, mely összetett szénhidrátokat tartalmaz, tehát lassabban szívódik fel, és több órára száműzi az éhségérzetet.

Természetesen tojást és tejet lehet fogyasztani, száraztésztákból pedig durumbúzából készült verziót vagy teljes kiőrlésű termékeket vásároljunk. Étrendünk összességében teljes marad, csupán más alapanyagokból kell elkészítenünk a finomabbnál finomabb fogásokat.

Ezt a betegséget tehát csak magunknak köszönhetjük, nem örökletes, nincs rá kifejezett hajlam. Egyszerűen oda kell figyelnünk táplálkozásunkra még akkor is, ha jelenleg éppen nem tapasztalunk semmiféle kellemetlen tünetet. Érdemes kis lépésekben haladni, hogy ne kínként, hanem pozitívumként éljük meg, tehát ne mondjunk le egyszerre minden kedvenc ételünkről, amik esetleg tiltólistásak. Egészségünk megőrzése érdekében igenis érdemes áldozatokat hozni, és pozitív hatásaitól bizonyára motiváltabbak is leszünk ez ügyben.

Értékelje ezt a cikket!
Összesen: 1 Átlag: 3

Szólj hozzá!