A krill olaj, vagyis a legtökéletesebb omega-3 forrás

Talán már-már nincs is ember a nyugati féltekén, aki nem halott volna arról, hogy az olyan többszörösen telítetlen zsírsavak mint az omega-3, milyen fontos szereppel bírnak szervezetünk egészséges működésében.

Mivel ezen fontos zsírsavak főleg a tengeri halakba, egyes tengeri rákokban, illetve néhány magvas, olajos növényben találhatóak meg nagyobb mennyiségben, ezért sokan nem képesek a szükséges mennyiséget bejuttatni szervezetükbe. Mivel az előbb említett ételek a világ számos részén nem tartoznak bele a hagyományos, tradicionális étrendbe (például hazánkban sem), ezért nem árthat ezen zsírsavakat étrend kiegészítő készítmények segítségével pótolni.

Ezen zsírsavak fontos szerepe miatt nem véletlen tehát, hogy a omega-3 tartalmú étrend kiegészítők a 90-es évek eleje óta a legkeresettebbek közé tartoznak. Néhány éve azonban ezen készítményeknek is megjelent egy újabb generációja, melyek már nem halolajat, hanem krill, vagy más néven rák olajat tartalmaznak.

De ne szaladjunk ennyire előre, és kezdjük az elején:

A zsírsavak alapvetően két csoportra oszthatóak, telített és telítetlen zsírsavakra. A telítetlen zsírsavak tovább bonthatóak egyszeresen és többszörösen telítetlen változatokra. Nem akarok bele menni abba, hogy ezen zsírsavak molekulalánca miben tér el egymástól, hiszen a legtöbbeket ez valószínűleg nem is érdekli. Ennél sokkal érdekesebb, hogy a transzzsírsavakat leszámítva, mindegyik fajtájuk és típusuk fontos, elengedhetetlen szervezetünk egészséges működéséhez. Szervezetünknek ugyanúgy szüksége van telített és egyszeresen telítetlen, mint ahogyan többszörösen telítetlen zsírsavakra is. A hangsúly a mértéken és az arányokon van.

Mennyi az ideális?

Optimális esetben a napi energiaszükségletünknek csupán a 25, maximum 30 százalékát szabadna zsírsavakkal pótolnunk. Ezzel szemben a nyugati országokban nem ritka, hogy ez az arány a 50 százalékot is meghaladja. A legnagyobb probléma azonban mégsem ez, hanem hogy ezen zsírsavak nagy részét az állati eredetű zsírokból származó telített zsírsavak teszik ki. Az ideális arány nagyjából az 1:1 vagy az 1:2 lenne. Ezzel szemben nem ritka, hogy ötször, vagy akár tízszer is több telített zsírsavat viszünk be szervezetünkbe napi szinten, mint telítetlent. Ez hosszabb távon a koleszterinszint megemelkedéséhez és számos ér- valamint szívrendszeri betegség kialakulásához vezethet.

Arányok

Szintén probléma, melyre azonban csak az utóbbi években jöttünk rá, hogy a szervezet egészséges működésének szempontjából az sem mindegy, hogy a többszörösen telítetlen zsírsavak (omega-3 és omega-6) milyen arányban szereplenek étrendünkben. A mérleg nyelve sajnos túlzottan a omega-6 oldalára billent az utóbbi évtizedekben, mely szintén számos egészségügy problémát okozhat. Sokunk szervezete tehát komoly hiányt szenved az esszenciális, omega-3 zsírsavakból.

Felfedezés

Ezen többszörösen telítetlen zsírsavak jótékony hatásaira egyébként a 70-es években kezdtek felfigyelni a kutatók és orvosok. A 70-es évek második felében ugyanis két dán orvos, Dyeberg és Bang, a grönlandi eszkimók körében végzett kutatást. Meglepődve tapasztalták, hogy a helybéliek körében az igen zsíros étrendjük ellenére is elenyésző a szív- és érrendszeri betegségekben elhunytak aránya. Nem kellett hozzá túl sok idő, hogy a két dán kutató rájöjjön, ez valószínűleg pont az eszkimók étrendjének, vagyis a sok elfogyasztott tengeri halnak köszönhető. A tengeri halak és rákok ugyanis kiváló omega-3 források.

A szomorú helyzet azonban az, hogy a tengeri halak nem érhetőek el mindenki számára olyan könnyen, mint a vizsgált eszkimók számára. Így már a 90-es évek elejétől fontos egészségmegőrző szerephez jutottak az omega-3 tartalmú étrend kiegészítők szerte a világon. Ezek alapanyagát sokáig a különböző tengeri halakból készített halolaj képezte, mígnem néhány éve feltűnt egy újabb „csodaszer” a piacon, a krill olaj.

Krill

A krill nevű, apró, főként az Antarktisz környékén őshonos rákocskák elsődleges táplálékforrását a fitoplanktonok képezik, melynek köszönhetően ezen pici garnélafélék mentesek a különböző káros kemikáliáktól és méreganyagoktól. Emellett, szintén táplálékforrásuknak köszönhetően, a belőlük készített olaj nagyobb mennyiségben tartalmaz asztaxatint, mely az egyik legerősebb, ismert antioxidáns. Ebből kifolyólag a krill olaj több, mint egyszerű omega-3 forrás.

Pozitív hatások

Számos kutatás bizonyította, hogy a krill olaj kiváló vérnyomás, illetve koleszterinszint csökkentő, gyulladásgátló és agyserkentő hatású. Emellett nagyban hozzájárulhat a cukorbetegség, valamint az allergia tüneteinek kezeléséhez is. Amivel pedig sokan nincsenek tisztában, hogy a krill olaj antioxidativ hatása miatt a szabad-gyökökkel szemben is kiváló védelmet nyújt, így képes mérsékelni az öregedés folyamatait. Már jó néhány éve a rák kutatásokban is kísérletezgetnek vele, és már számos pozitív eredményt sikerült elérni használatával.

Ezen magas omega-3 tartalom és az antioxidativ hatása mellett a krill olajnak van még egy hatalmas előnye. A benne található omega-3 zsírsav molekulák ugyanis pont olyan formában vannak benne jelen, mint ahogyan testünk sejtmembránjaiban is. Ennek köszönhetően a krill olajban található zsírsav molekulák sokkal könnyebben és hatékonyabban képesek felszívódni az emberi szervezetben. Ez azt jelenti, hogy ezen forrásból szervezetünk akkor is képes felvenni a szükséges omega-3 zsírsav molekulákat, ha epe működésünk nem kielégítő. Ez semmilyen más omega-3 forrásról nem mondható el, mely szintén tovább növeli a krill olaj egészségügyi fontosságát.

Értékelje ezt a cikket!
Összesen: 1 Átlag: 5
Megosztás: Share on FacebookPin on PinterestShare on Google+Email this to someonePrint this page

Szólj hozzá!