Miért egészséges a szusi?

Napjainkban egyre népszerűbbé válik ez a nem csak ízletes, de szemet is kápráztató étel. Azt tudjuk a szusiról, hogy finom, de felmerülhet a kérdés, hogy vajon egészséges is?

Eredete

A szusi története egészen a VII. századig nyúlik vissza, amikor Délkelet-Ázsiában felfedezték az ételek savanyításának módszerét. A japánok ezzel a technikával a rizst és a halakat szerették volna tárolni, tartósítani. Amikor a halat füst érte – azaz fermentálódott – a rizsből tejsav keletkezett, ami megsavanyította a halat. Az azóta eltelt évszázadokban a szusi különleges, egyedülálló és egészséges étellé vált, rajongóinak tábora pedig napról napra nő.

Az egykoron még egzotikusnak számító ételkülönlegesség mára már egyre több vendéglő és bár étlapján szerepel, ami őszintén szólva nem is csoda, hiszen kevés olyan étel van, ami tápláló és szép is egyben.

Alapanyagok

A szusi szó egyébként azt jelenti, hogy „ecetes rizs”, de a hallal, vagy más tengeri eredetű élelmiszerrel készített ételt is ezen a néven ismerjük. Nagyon népszerűek azok az apró, ízletes falatok, amelyekben a nyers hal rizs ágyon fekszik, ennek a neve nigiri. A vékonyabb, vagy esetenként szélesebb rizsből, valamint algalapokból álló, hallal és zöldségekkel készülő tekercseket pedig makinak hívjuk. Ezek az ételek fogyaszthatóak önmagukban is, de a shoyu japán szójaszósz még ízletesebbé tudja varázsolni őket.

Egészség

A szusi minden összetevője egészséges: az algának, a rizsnek, a halnak és a zöldségeknek is alacsony a zsír- és kalóriatartalma, ezért egy szusi-vacsora tökéletes választás lehet mindazok számára, akik ügyelnek a súlyukra, vagy koleszterinszintjükre.

A kis falatok arra késztetik az embert, hogy lassan fogyasszuk el őket, figyelve az étel zamataira. Egy adag szusi körülbelül 10 darab,  nigiriből és a vékonyabb tekercsekből álló válogatás szokott lenni, mely körülbelül 450 kcal-t tartalmaz. Egy darab nigiri energiaértéke 40 és 100 kcal között mozog, amiből 30 kcal a rizs, a maradék pedig a halakból és különböző feltétekből tevődik össze. Az egyik legnépszerűbbnek számító fogás, kaliforniai tekercs -mely tartalmaz avokádót és halat is – 40 kcal energiát tartalmaz.

Végül, de nem utolsó sorban meg kell említenünk, hogy a halfélék az egészséges táplálkozás szerves részét alkotják. A bennük található telítetlen zsírsavak jótékony hatással vannak az idegekre, a hormontermelésre és rendkívül jól tudják szabályozni a koleszterinszintet. Megfelelő mennyiségű hal fogyasztásával gondoskodhatunk az immunrendszerünk megfelelő működéséről, valamit nagyobb eséllyel kerülhetjük el a szív- és érrendszeri megbetegedéseket. Elmondható, hogy a többszörösen telítetlen zsírsavak a leghasznosabbak, hiszen az omega-3, és omega-6 zsírsavakat kívülről kell szervezetünkbe juttatni.

Értékelje ezt a cikket!
Összesen: 2 Átlag: 5
Megosztás: Share on FacebookPin on PinterestShare on Google+Email this to someonePrint this page

Szólj hozzá!