A haj, a köröm és a bőr ápolása

A fényes, dús hajat, az ápolt körmöket és a szép, tiszta bőrt drágábbnál drágább kozmetikai szerekkel próbáljuk meg elősegíteni, ami azonban nem minden esetben tekinthető a legjobb megoldásnak.

A többségnek nem is jut eszébe, hogy nem idegen, kívülről jövő, és csupán rövid távú megoldásokkal kellene mindezeket elérni. Helyesebben járunk el ugyanis, ha a szervezetünk számára szükséges vitaminokat, nyomelemeket pótoljuk folyamatosan, ezzel fokozatos, de tartós eredményt elérve. Persze ez nem azonnal látható javulást nyújt, de kellő kitartással sokat erősíthetünk a haj, a körmök és a bőr szerkezetén.

A szépségápolás és a táplálkozás kapcsolata

Az első nagy hiba, hogy a fogyókúrázók, vagy az alakjukra ügyelő emberek, gyakran vonják meg maguktól a péksüteményeket, a tésztákat és a kenyeret abból kiindulva, hogy ezek hizlalnak. Ez természetesen igaz például a túlzottan cukrozott pékárukra, a magasabb zsiradéktartalmú süteményekre, a finomlisztből készült élelmiszerekre. Azonban a teljes kiőrlésű, magvakat is tartalmazó ételek elengedhetetlen tápanyagokat tartalmaznak a szervezet számára. Ezek nem csak az emésztésben játszanak fontos szerepet, hanem a szépségápolás területén is. Hozzájárulnak ahhoz, hogy bőrünk, körmünk és hajunk egészséges legyen. Tehát, aki nem eszik ilyesmit, annál könnyen kialakulhat hajhullás, korpás fejbőr, vagy a bőr kiszáradása. Fogyókúra alatt is nagy figyelmet kell tehát szentelnünk az étrendünkre, hogy fogyás közben ne tegyük magunkat tönkre. Annak semmi értelme nem lenne.

A cink fontossága

Az egyik legfontosabb nyomelem a cink, mely nagyban hozzájárul a haj, a köröm, és a bőr épségéhez. Hiánya esetén a haj töredezetté válhat, a bőr kiszáradhat, kirepedezhet, és a köröm is elgyengülhet. Túlzott bevitelnél viszont hányinger, gyomorfájdalom, rézhiány léphet fel, így a korunk és nemünk szerint meghatározott napi adagot nem szabad túllépni. A máj, a tojás, a spenót, a spárga és különféle gabonafélék (például tökmag, szezámmag, zab) tartalmazzák a legtöbb cinket. Ezek bármelyikével könnyen fedezhetjük a napi szükséges mennyiséget.

A kalcium és a szépségápolás

A kalcium egy nélkülözhetetlen ásványi anyag a csontok fejlődéséhez, a megfelelő csontsűrűség, valamint az ép és erős fogak kialakulásához. Csökkenti a magas vérnyomást, allergiás reakcióknál is rendkívül hatásos, valamint erősíti a körmöket és a hajat. A kalcium beépülését a D-vitamin és a magnézium segíti, ezért felszívódásához ezekből is elegendőt kell fogyasztani. Azonban nem szabad túlzásba vinni sem. Magas kalcium bevitel esetén könnyen alakulhat ki vesekő, valamint bizonyos gyógyszerek felszívódását is megnehezítheti. A tej, a sajt, a joghurt, illetve a gabonafélék nagyobb mennyiségben tartalmaznak kalciumot, így mérsékelten kell őket beépíteni az étrendünkbe, de természetesen ki sem hagyhatóak.

A réz fontossága a szépségápolásban

A réz gondoskodik a kötőszövet stabilizálásáról és az egészséges szívműködésről. Szervezetünk nem állítja elő, de az a kis mennyiség, amire szükségünk van bőven magunkhoz vehető gabonafélékből, szardíniából vagy aszalt gyümölcsökből. A réz, a bőr- és hajszínünket adó festékanyag, a melanin képzésében is részt vesz. Hiányában megváltozhat a hajszín és a bőrtónus, azonban ez csak nagyon ritkán fordul elő.

A vas szerepe

A vas juttatja a szövetekbe az oxigént, valamint szerves alkotóeleme sok fehérjének és enzimnek. Ha nem kap belőle eleget a szervezetünk, vashiány és vérszegénység alakulhat ki. Ebből kifolyólag pedig fáradság, gyengeség, hajhullás, és a körmök töredezése jelentkezhet. Felszívódását segíti a C-vitamin, míg a csersav és a koffein gátolhatja a testünkbe való beépülését. Magas vastartalmú étel például a spenót, némelyik müzli és gabonapehely, a gomba, a mák, a mogyoró, a kakaó/étcsokoládé, a liba-, a sertés- és a marhamáj.

B-vitaminnal a természetes szépségért

A B-vitaminok vízben oldódnak, így hamar kimosódhatnak a szervezetből, sűrűn pótolni kell őket. Jótékony szerepet töltenek be az idegrendszerben, a májban, a szemben, a bőrben, a hajban, valamint fontos feladatokat látnak el az anyagcsere folyamatában. Hiányuk tönkreteszi, megöregíti és megbetegíti sejtjeinket. Idegrendszeri, emésztőrendszeri és bőrgyógyászati betegségek alakulhatnak ki, ezért nagyon fontos, hogy mindig eleget juttassunk szervezetünkbe. A májban, a teljes kiőrlésű gabonákban, banánban, olajos magvakban, halakban nagyobb mennyiségben fordulnak elő a B-vitaminok.

Hiába veszünk drága hajpakolásokat, arclemosókat, arckrémeket, körömerősítő lakkokat, ha a szervezetünkben valamilyen fontos vitamin vagy nyomelem hiánya lépett fel. Mindenféleképpen belülről kell segítenünk önmagunkon, nem pedig kívülről, felszínes módszerekkel. Figyelnünk kell testünk jelzéseire, mint például a haj töredezettségére, hullására, a törékeny körmökre. Nem az a megoldás, ha megpróbáljuk minél hamarabb eltüntetni őket, hiszen a háttérben akár betegségek is állhatnak. Emellett a haj szárítása, vasalása, göndörítése és festése egyáltalán nem tesz jót neki, de nem feltétlenül „csak” ezeket kell felelősségre vonni, ha sérült, gyenge, és ritkás lesz. Bizonyos tulajdonságokat öröklünk, de arra törekednünk kell, hogy a bennünk rejlő szépséget mindig megpróbáljuk maximálisan kihozni magunkból és ezután ápolni azt. Itt nem csupán igényességről van szó, hanem testünk és lelkünk egészségéről is, amelyet mindenki megérdemel, ha eleget tesz érte.

Értékelje ezt a cikket!
Összesen: 0 Átlag: 0
Megosztás: Share on FacebookPin on PinterestShare on Google+Email this to someonePrint this page

Szólj hozzá!