A tavaszi fáradtság, és amit tehetsz ellene

Egészség rovatunk mostani írása a tavaszi fáradtsággal és annak leküzdésével foglalkozik. A jó idő közeledtével csalogat a friss, napsütéses idő, a madarak csiripelése, de sokan nem tudják rávenni magukat az indulásra, inkább aludnának. Érdekes, de a kellemes napsugarak nem felfrissítenek, hanem kiveszik az energiánkat. Vajon miért van ez?

A zimankós téli hónapok után a felmelegedő idő miatt drasztikusan lecsökken a vérnyomás szintje és bosszantó tüneteket okozhat az erre érzékenyeknél. A tünetek között sorolhatjuk fel a fáradékonyságot, az ebből fakadó aluszékonyságot, a gyengeséget, fejfájást és izomgyengeséget is. A tavasz tehát nem csupán fizikai, de szellemi aktivitásunkra is hatással van.

Amikor a szervezet átvált téli üzemmódról tavaszira, előfordulhat, hogy a szokásosnál fáradtabbak, gyengébbek és rosszkedvűbbek vagyunk. A folyamatos fáradtságérzet kialakulásának kiváltója a hormonháztartásunk. Jellemzően a szerotonin és melatonin ingadozása okozza ezeket a tüneteket. Mivel télen a kevesebb napfény miatt több melatonint állít elő a szervezet, megnő az alvásigény. Tavasszal az egyre több napsütés miatt, kevesebb hormont termel a testünk, de emiatt felborul az alvás- és ébrenlét időszaka. Az alacsony szterotonin-szint depressziót vált ki a legtöbb emberből. Ez a hormon ellentétesen működik a melatoninhoz viszonyítva, hiszen az erős és nagy mennyiségű fény fokozza termelődését.

tavaszi faradtsag

Vitaminok

A tavasszal jelentkező kimerültséget okozhatja a vitaminhiány is. A téli hideg hónapokban több kalóriát veszünk fel és kevesebbet mozgunk. Ebben az időszakban a zöldségek és a gyümölcsök is veszítenek vitamintartalmukból, ebből fakad a vitaminhiány kialakulása is. A váratlanul érkező fáradtság társulhat depressziós tünetekkel és átmeneti rossz kedvvel is.

Tippek

A tavaszi fáradtság leküzdésében a következő tippek segítségedre lehetnek. Menj ki a szabadba, élvezd, hogy süt a nap, kellemesen langyos az időjárás. Ha elmész hetente párszor futni, vagy biciklizni, akkor felgyorsul az anyagcseréd, az immunrendszer és az izmok pedig megerősödhetnek. A testmozgás igazoltan endorfint szabadít fel, ezért is hasznos, a heti sport, a mozgás. Érdemes megtanulnod a meditáció alapjait is, mellyel egyensúlyban tarthatod a testi és lelki békédet is.

A helyes táplálkozás legalább annyira fontos, mint a testmozgás. Ügyelj a megfelelő folyadékbevitelre! Fogyassz frissen facsart gyümölcsleveket és kóstold meg a herbateákat is. Már ez a két módszer is segít a szervezetedet megszabadítani a lerakódott méreganyagoktól, amitől egyből színesebben fogod látni a világot!

Értékelje ezt a cikket!
Összesen: 1 Átlag: 5
Megosztás: Share on FacebookPin on PinterestShare on Google+Email this to someonePrint this page

Szólj hozzá!